תרגילי פיתוח קול

בשיעורי פיתוח הקול נתמקד בביצוע ולימוד של תרגילי פיתוח קול, התרגילים באים כדי ללמד אותנו כיצד לשלוט בקולנו ובשרירים שאחראים על הפקת השירה. באמצעות תרגילים אנו מסוגלים להגמיש ולאמן את שרירי הגרון, הסרעפת והשרירים הבין צלעיים, ולאפשר למיתרי הקול עבודה נכונה ולא מאומצת. תרגילי פיתוח הקול באים על מנת להכין אותנו ל"דבר האמיתי" השירה עצמה. בדיוק כמו מתאמן בחדר כושר יש לבנות תוכנית מסודרת והתרגתית של תרגילים על מנת לא להעמיס על הגרון, ובדומה לאימון בחדר כושר יש להתאים את רמת הקושי למצב התקדמותו של התלמיד.

על מה תרגילי פיתוח קול עובדים בעצם?

תרגילי פיתוח קל באים על מנת לעבוד על הפקת הצליל, איכותו ויכולת הגיית התנועות והעיצורים בשירה בצורה קולחת וזורמת. התרגילים עובדים בין השאר גם על שליטה בהוצאת האוויר וחלוקה נכונה של האוויר במשך המשפט המוזיקלי של השיר. תרגילי פיתוח הקול יעבדו כמו כן גם על הנשימה עצמה כאשר העיקרון של נשימה רגועה ובטנית הוא העיקרון המנחה לנשימה רגועה (נשימה יוגית). 

בין השאר נעבוד על ההברות העיקריות בשירה שהינם – A,E,I,O,U – והם ההברות העיריות ברוב השפות בעולם ובכלל זה גם בעברית. נלמד להגות את התנועות הללו ולבצעם בין העיצורים השונים מבלי ליצור מתח של העיצור על התנועה. נלמד להפיק אותן בצורה רגועה תוך הבנה של מנחי הלשון השונים, שחרור נכון של הלסת והזזת השפתיים בהתאם לתנועה הספציפית.

צרו עימי קשר

תרגילי פיתוח קול והתקדמות מהירה בשירה

כחלק בלתי נפרד מהתקדמות בשירה בשיעורי פיתוח קול, אנחנו נאפיין ביחד את התרגילים בהתאם לשלב בו אתם נמצאים. חלק זה במהלך השיעורים הראשונים הוא בעל חשיבות גבוהה מאוד, כיוון שעל פיו נוכל להתאים תרגילי פיתוח קול מתאימים באופן ספציפי למצבכם הנוכחי. לפי תוכנית זו יותאמו תרגילי פיתוח הקול הנכונים למצבכם. תרגילים קשים מידי יעקבו את ההתקדמות, ותרגילים קלים מידי עלולים להיות לא יעילים. לעיתים יהיו תרגילים מהירים ולעיתים תרגילים איטיים אך אין קשר בין המהירות בהכרח לקושי התרגיל, המטרה הכי חשובה הינה ביצוע נכון של התרגיל.

דוגמאות לתרגילי פיתוח קול

קיימים תרגילי פיתוח קול רבים, וכל אחד ואחד מהם עובד על איכויות שונות בשירה. בחלק זה אסביר בקצרה על סוגים שונים של תרגילים ובמה הם מסייעים לנו בפיתוח הקול במהלך השיעורים.

תרגילי נשימה
– תרגילי נשימה יכולים להגיע בנפרד מהשירה עצמה ולעבוד על הוצרה והכנסה נכונה של אוויר ושליטה בשרירים שאחריאים על הוצאת והכנסת האוויר, או להוות חלק בלתי נפרד מתרגיל קולי בו יש להפיק צלילים מסוימים. אני מתרגל בשיעורים את שניהם ואף תרגילים שמשלבים גם יציבה גופנית.


תרגילי יציבה ותמיכה
– תריגלים אלו לא מתמקדים רק במיתרי הקול אלא גם במנח עצמו של הגוף, ירידה, עליה וכיפוף במהלך השירה. שימוש נכון בתמיכה במנחים שונים של הגוף , למשל : ישיבה, עמידה, החזקת גיטרה וכו'. כמו כן תרגילים אלו יכולים לכלול גם הנחה של הידיים במצבים שונים, הרמה והורדת ידיים על מנת וחוש את הכנסת האוויר על הריאות ועוד.

תרגילי הברות
– תרגילי הברות הם הנפוצים ביותר, הם עובדים על הברות נקיות המבוססות על הברות הבסיס – A,E,I,O,U ( לאו דווקא בסדר הכתוב. יכולים לכלול הרבה צלילים או מעט. תרגילי הברות הינם חלק בלתי נפרד משיעורי פיתוח קול.

תרגילי עיצורים – תרגילי עיצורים בדרך כלל יופיעו כתרגיל על משפט או מילה מסויימת, מטרתם של תרגילים אלו הינה ללמד אותנו לא לסחוב את מנח הלשוני או הגרוני של עיצור מסויים אל ההברה עצמה, ובכך לאפשר שירה נטולת מתחים בגרון ובלסת, וכל ידי כך לשמור על הברות "נקיות" מהלך השירה.

תרגילי גילוי הקול – שיטת גילוי הקול הינה שיטה שאני פיתחתי אשר מבוססת על הדרך שבה אנו מדברים בחיי היום יום, קראו בהרחבה על שיטת גילוי הקול. כמובן שיטה זה יכולה להיות רלוונטית רק אם צורת הדיבור הבסיסית של התלמיד הינה בריאה ונכונה. אפשר לדעת זו בקלות על ידי העובדה שהוא לא מצטרד תכיפות מהלך הדיבור השוטף בחיי היום יום, במידה וכן אפנה אותו ראשית לקבלת טיפול רפואי שייבדוק שאכן מיתרי הקול בריאים וניתן לבצע עבודה קולית.

לאחר מכן שיטה זו תהיה מאוד רלוונטית עבורו. התרגילים של שיטה זו מבוססים על דיבור עם הברות ממושכות בדיוק כמו בשירה ומדמה לנו בצעם כיצד לשמור על רוגע וטבעיות בגרות בביצוע של צלילים ממושכים או גבוהים ותלמידים רבים מדווחים כי תרגילים אלו מסייעים להם רבות.