שיטת גילוי הקול

שיטת גילוי הקול

למעשה הפקת הקול היא דבר די פשוט, אדם נולד עם קולו מלידה ופיתוח הקול בעצם מאמן את השרירים שאחראיים על השירה ועל ידי כך (בדיוק כמו מתאמן בחדר כושר), השרירים שאחראים על הפקת הקול מתעצבים ומגלים לנו את אופיו וצבעו של הקול.
שיטת גילוי הקול היא שיטה טבעית, המבוססת על עקרונות פשוטים וברורים, אשר על ידי הבנה, ניסוי ואימון עליהם ניתן להגיע לתוצאות מרשימות. בין אם אתם שרים/שרות בקול ראש או חזה, בין אם אתם נוהגים לסלסל בשירתכם, לשיר שירים ליריים עדינים או קצביים וגרובים, העיקרון של שירה ללא מאמץ גרוני הוא אותו עיקרון.

אז מהי שיטת גילוי הקול ?

שיטת גילוי הקול מתבססת על הדרך שבה אנו מדברים בחיי היומיום, השיטה רלוונטית לתלמידים שצורת הדיבור הבסיסית שלהם נכונה ובריאה. תוכלו לדעת ביתר קלות אם צורת הדיבור נכונה על ידי העובדה שאתם מסוגלים לדבר יום שלם מבלי להתעייף מאוד או להצטרד, או על ידי בדיקה שגרתית אצל רופא אף אוזן גרון. במידה ואכן צורת הדיבור שלכם בריאה ותקינה, ניתן ללמוד ממנה את המיקום הנכון לקול ואף לשפר אותו על ידי ביסוסו במקם הנכון לשירה. אנו נבצע יחדיו תרגילי פיתוח קול מותאמים אישית לשיטה ועל ידי הניסוי והאימון עליהם נוכל להבין את ההנחיות שיש לדיבור הטבעי שלנו ללמד אותנו על השירה הנכונה עבורנו.
אין עושים את זה ?
שיטת גילוי הקול מכילה 3 סוגי תרגילים שכל אחד מהם עובד על אספקט נוסף וחשוב של הדיבור הטבעי שלנו ומשליך אותו על השירה. האימון על תרגילים אלו מאפשר לנו לדמות כיצד לשמור על טבעיות ורוגע במהלך השירה בצלילים גבוהים או ממושכים. להן שלושת הסוגים של התרגילים :
תרגילי דיבור עם נשימות – בשלב זה אנו נתרגל הקראה של מילות השיר, תוך התמקדות במקומות הנשימה ובמודעות למיקום הנכון במהלך ההקראה. נעצור ונחזור על מקומות שהם הנשימה לא הייתה במקום או המיקום התפספס.
תרגילי הברות ממושכות וקצובות – שירה לרוב תכלול הברות ארוכות יותר מהדיבור. לכן אנו נתרגל דיבור על הברות ארוכות יותר או באורך המקורי של המצלול בשיר. על ידי כך אנו נלמד כיצד להמשיך את פעילות הזרמת האוויר הנכונה למיתרי הקול תוך שירה על הברות ארוכות. במידה ומדובר בשיר בעל מקצב מהיר או ריתמי בצורה ייחודית נתרגל בדיבור השירתי גם אלמנט זה.
תרגילי קריאה למרחק ודיבור באינטונציות גבוהות – כאשר אנו שרים צלילים גבוהים נדרשת עבודה גופנית אינטנסיבית יותר מצלילים נמוכים או בגובה אמצעי. לכן דיבור בלבד לא יעזור לנו לדמות את הפעולה הנכונה לצורך הפקתם. בשיטת גילוי הקול אנו נעזרים בתרגילי קריאה למרחק שמדמים את האנרגיה הנכונה שצריך להפעיל בזמן הפקת צלילים גבוהים וכמו כן תרגול תרגילי דיבור באינטונציה גבוהה עבור משפטים מוזיקליים שנמצאים הרגיסטר גבוה (צלילים גבהים לקול הספציפי של התלמיד).

מה שונה משיטה זו לשיטות אחרות בפיתוח קול ?

שיטת גילוי הקול מבוססת על הדיבור הטבעי של התלמיד, לכן היא באה ממקום לומד ומתנסה. בניגוד לשיטות לימוד שמבוססות על עקרונות מנחים מהעבר היא מאפשרת לכל תלמיד לעבור תהליך של התנסות ולימוד תוך תהייה ולא מנחיתה עליו אלמנטים שהועברו ממורה לתלמיד, אלא מאפשרת לו לגלות בעצמו את הדרך וללמוד אותה ממקום ראשוני ואישי. תלמידים רבים דווחו שהשיטה סייעה להם רבות לגלות מה נכון עבורם וסייעה להם רבות בתהליך פיתוח הקול.

אנטומיה של מערכת הקול

חלק בלתי נפרד מהיכולת להפיק צליל נכון הינה הבנה והיכרות אנטומית עם הגוף והאיברים שאחראים על הפקת הצליל. תלמיד שמבין איך מערכת הקול פועלת וכיצד פועלים השרירים שאחראים על הפקת הקול יבין מהר יותר את האלמנטים של הטכניקה הקולית ויתקדם מהר יותר. מכיוון שאיננו יכולים ממש למשש את מערכת הקול כפי שתלמידי כלי נגינה מרגישים את כלי הנגינה שלהם, בפיתוח קול אנו מסתמכים רבות על הדמיה ודמיון. לכן, נושא זה של היכרות עם אברי המערכת ועם מערכת הקול הינה הכרחיים ומסייעת רבות לתלמידים בגישוש האפלה הראשוני של הבנת התהליך של פיתוח הקול.

התמיכה – מערכות השרירים שאחראים על תמיכת הקול

השרירים שאחראים על הפקת הקול נמצאים לכל אורכו של הטורסו, בעצם ניתן לומר שראשית שרירי הרגליים ורצפת האגן הם השרירים שעליהם מונחת כל המערכת, במידה והתלמיד לא מכיר את העבודה בשרירים אלו יכול למצוא את עצמו מחפש עבודה שרירית גבוהה יותר שאיננה נכונה. לכן חלק בלתי נפרד מהשיעור הוא הבנה והיכרות עם שרירים אלו.
בנוסף עלינו להכיר את השרירים הבין צלעיים שאחראים ישירות לתהליך הנשימה עצמה, שריר הסרעפת המשמעותי בלעדיו לא תתיכן נשימה תקינה, וכמובן שרירי הבטן והגב התחתון שמחזיקים את הגבול התחתון של הסרעפת ( אברי הבטן ).
בסוף הרשימה נכיר את שרירי הלוע, הלשון והגרון שהינם קריטיים ביותר להפקת קול נכונה, והינם גם המכשלה הגדולה ביותר הפקת קול רגוע ואיכותי במהלך השירה.

מערכת הנשימה –
מערכת הנשימה שלנו כוללת את הריאות והאונות השונות שלה, אנו נכיר את מבנה הריאות ואת הצורה המאוכרת שלהן. על ידי הבנה של תהליך הנשימה לעומק נוכל להבין מהי בדיוק נשימה עמוקה ולמה היא כל כך קריטית להפקת צליל נכון במהלך השירה. כמו כן עלינו להכיר את השפעת השרירים השונים על הנשימה ועל אילו שרירים אנו יכולים לשלוט וכיצד עלינו לעשות זאת.
מערכת הקול –
מערכת הקול ובראשה מיתרי הקול, הם הקסם האמיתי של ההבנה. רק על ידי הבנה משמעותית של הפעולה אותה מיתרי הקול עושים בזמן הדיבור והשירה ניתן להסיר את הערפל מסביב לנושא השירה הנכונה. לכן נלמד היכן בדיוק ממוקמים מיתרי הקול, מהי הגרגרת הפארינגס ומכסה הגרון וכיצד הם משפיעים על מיתרי הקול והפקת הצליל, מהם מיתרי קול פתוחים ומהם מיתרי קול סגורים וכיצד משפיעות פעולות שונות במיתרי הקול על הצליל שאותו נפיק.

מערכת הסינוסים והרזוננס של הקול –
מערכת הסינוסים היא הרמקול הטבעי שלנו, לאחר שמיתרי הקול הפיקו את הצליל עלינו להדריך את האוויר את המקום הנכון ולאפשר הידהוד תקין ונכון באזורי הרזוננס השונים. הבנת הקשר זה הינה קריטית ביותר לתלמיד מכיוון שהסינוסים הם האלמנט הבסיסי האמיתי שמאפשר לנו להבין לעומק מהו קול ראש או קול חזה או מיקס, וכיצד ניתן להפיק צליל עוצמתי מבלי לאמץ את שרירי הגרון.